Biskupi Polscy apelują o całkowity zakaz reklamy alkoholu

O zaangażowanie w ochronę trzeźwości najmłodszych Polaków apeluje Zespół Episkopatu ds. Apostolstwa Trzeźwości. Jak co roku zachęca też, by w sierpniu – "miesiącu rolniczego trudu, maryjnych świąt i patriotycznych rocznic" – powstrzymać się od picia alkoholu. Apeluje także o całkowity zakaz jego reklamy przypominając, że w ub. roku na reklamę alkoholu w telewizji przeznaczono 400 mln zł. Apel zatytułowany "Abstynencja dzieci troską rodziny, Kościoła i Narodu" będzie odczytany w polskich kościołach w niedzielę, 2 sierpnia. Autorzy wskazują na fakt, że w 2014 roku w Polsce urodziło się nie mniej niż 1,5 tys. dzieci z Płodowym Zespołem Alkoholowym i nie mniej niż 6 tys. dzieci z innymi wadami spowodowanymi oddziaływaniem alkoholu na płód. "Dlatego prosimy kobiety planujące poczęcie dziecka i będące w ciąży, aby nigdy nie sięgały po alkohol" – czytamy w apelu. Z niepokojem wskazuje się na powszechną dostępność do napojów alkoholowych, promowanie picia w mediach czy nadużywanie alkoholu w domu. W Polsce żyje około 800 tys. osób uzależnionych, ok. 3 mln pije ryzykownie i szkodliwie, prawie 11 tys. Polaków umiera rocznie od picia legalnego alkoholu. Do jego spożywania przyznaje się prawie 90 proc. uczniów trzecich klas gimnazjalnych. Zespół z ubolewaniem przypomina, że w rodzinach z problemem alkoholowym żyje około 2 mln najmłodszych Polaków, zaś dwoje na troje dzieci w takich rodzinach doświadcza przemocy. "To właśnie alkohol jest główną przyczyną przemocy domowej, a nie, jak głoszą zwolennicy szkodliwych ideologii, tradycja i religia" – czytamy w dokumencie. Pierwszymi odpowiedzialnymi za swoje dzieci są rodzice i to oni powinni w pierwszej kolejności promować abstynencję – czytamy w apelu. Państwo natomiast powinno wspierać rodziców w wychowywaniu dzieci, przede wszystkim przez realizację programów profilaktycznych w szkołach. Podkreśla się także ogromny wpływ mediów na wychowanie w trzeźwości. Autorzy apelu wskazują, że 2014 roku na reklamę alkoholu w telewizji przeznaczono blisko 400 milionów złotych i poświęcono na nią 2 tysiące godzin. Średnie spożycie piwa wzrosło z 30 litrów w latach 90' do około 100 litrów na osobę obecnie.
28 lipca 2015|